Valostore

LED-extraljus: Allmän information, användningsinstruktioner och lagar

LED-tekniken har gjort ett enormt språng de senaste åren. Tidigare var lysdioder relativt ljussvaga, men i dag överträffar de traditionella glödtrådslampor med god marginal. Extraljus har länge varit populärt som komplement till helljus – på 90-talet tog xenon ett stort kliv framåt med ungefär dubbelt så mycket ljus som halogen och ett kallare, mer vilsamt sken. Nackdelarna fanns dock kvar: dyra reservdelar, längre upptändning och känslighet för vibrationer. Nu har LED tagit över. Skillnaden mellan ett enkelt halogenljus och modern LED-belysning är i dag mycket stor – med högre ljusstyrka, bättre ljusbild, snabb tändning och lång livslängd.

Se vårt stora sortiment av runda extraljus, extraljusramper och extraljuspaket nedan:

iconExtraljus / Extraljusramper

Innehållsförteckning 

Fördelar med LED jämfört med xenon och halogen

  • Tänder omedelbart – full ljusstyrka på hundradelar av en sekund (ingen uppvärmning som hos xenon).
  • Låg strömförbrukning – hög ljuseffektivitet ger mindre belastning på elsystemet.
  • Mycket lång livslängd – upp till ca 30 000 h för LED-extraljus. Jämförelse: halogen 55 W H3 ~400 h, xenon ~2 500 h.
  • Stöttåliga och robusta – kompakt konstruktion som tål vibrationer, slag och vatten; linser ofta i polykarbonat som står emot stenskott.
  • Nästan underhållsfria – enkla att använda och installera, inga lampbyten som på halogen/xenon.
  • Lägre värme – mindre strålningsvärme mot omgivningen än halogen; (obs: LED behöver fortfarande kylning via kylfläns).

Utbudet av extraljus är enormt – från budgetmodeller för några hundralappar till premiumlampor för flera tusen kronor. Har du aldrig haft extraljus tidigare kommer du märka en dramatisk skillnad oavsett modell – det blir en rejäl förstärkning av bilens helljus och därmed en tydlig ökning av säkerheten. Ett extraljus som lyser 250 meter framåt kompletterar bilens originalhelljus mycket väl. Med bra belysning upptäcker du vilt, fotgängare, cyklister och andra hinder i tid. Vid 90 km/h färdas du 25 meter på en sekund – då har du inte råd att missa något i mörkret. Extraljus kan i praktiken vara skillnaden mellan en trygg färd och en olycka.

E-godkända extraljus och belysning

Sedan 1 januari 2005 måste all fordonsbelysning, inklusive extraljus, vara EU-godkänd. Det innebär att lamporna ska vara E-märkta för att få användas lagligt på allmän väg. Kravet gäller alla nya fordon och eftermonteringar från detta datum. För äldre fordon kan man hävda att extraljus monterats innan regeln trädde i kraft, men i praktiken förväntas även dessa ha E-godkänd belysning – särskilt vid besiktning.

E-märkningen gäller alltid för en specifik funktion. En lampa som är godkänd som positionsljus får alltså inte användas som helljus, även om den har en E-märkning. På strålkastarens lins hittar du beteckningen ("e-XXXXXX" X=siffra) som visar vilken ljuskälla (halogen, xenon eller LED) och vilken funktion armaturen är godkänd för.

Det finns extraljus med extrem ljusstyrka som inte är E-godkända. Anledningen är att de inte uppfyller ECE-reglementets krav på ljusbild och begränsningar för att undvika bländning. Dessa säljs därför som arbetsljus, offroad- eller rallylampor. De är populära bland yrkesförare, rallyförare och bilister i norra Sverige, men de är inte tillåtna i vanlig trafik.

Sammanfattningsvis: vill du köra lagligt på allmän väg måste alla dina ljuskällor till fordonet vara E-godkända. Ej E-märkta lampor är endast tillåtna för terrängkörning eller arbetsbruk. I praktiken kontrolleras detta sällan i vägtrafiken, det är upp till var och en hur man förhåller sig till bestämmelserna, men vid besiktning kan icke typgodkända lampor innebära anmärkning.

De viktigaste kraven att tänka på vid montering av extraljus på ditt fordon är:

  1. All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1-2005 vara E-märkta. Har extraljus monterats och tagits i bruk före den 1 januari 2005 gäller inte kravet.
  2. Helljusstrålkastare ska vara justerbar.
  3. Helljusstrålkastare ska vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.

Hämtat från transportstyrelesens hemsida. Mer finns att läsa här: "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar"

Referenstal 

Referenstal (”Ref.”) finns på E-godkända helljus och extraljus och är ett ECE-värde som bygger på mätt ljusintensitet i en definierad testpunkt. I många länder får den sammanlagda referenstalssumman för fordonets helljus + extraljus inte överstiga 100. Ref-värdet är tryckt på glaset/huset nära E-märkningen (t.ex. ”Ref. 17.5” eller ”Ref. 37.5”). Det är en bra indikator på hur intensivt ljuset är, men det är inte samma sak som lumen (total ljusmängd) och säger inte direkt hur brett ljuset är – det handlar främst om maxintensitet i ljusbilden.

Sverige har ett nationellt undantag från begränsningen av referenstal. Det betyder att vi inte räknar ihop till max 100 och att du i praktiken kan montera valfritt antal E-godkända extraljus. Kravet på E-märkning kvarstår dock alltid för vägbruk. Kör du utomlands gäller ofta referenstalsgränsen – därför är det klokt att koppla extraljusen så att de kan slås av om din installation skulle överskrida lokal maxgräns.

Positionsljus eller varselljus integrerat i extraljus

Många moderna extraljus är utrustade med dekorativa ”angel eyes” eller små LED-ljus som kan användas som positionsljus eller varselljus. Ljusen är både snygga och funktionella – men bara om den monteras rätt. Fel placering är tyvärr vanligt och gör användningen olaglig.

Anledningen är att belysningsanordningar måste monteras enligt de regler som gäller för just den funktionen:

  • Positionsljus: Monteringshöjd 35–150 cm från marken.
  • Varselljus: Monteringshöjd 25–150 cm från marken.
  • Placering i sidled: Max 40 cm från fordonets ytterkant.
  • Avstånd mellan innerkanterna: Minst 60 cm mellan de lysande ytorna på positions-/varselljus.

Det är framför allt kravet på minst 60 cm mellan de lysande ytorna som orsakar problem vid extraljus med inbyggt positions- eller varselljus. Även om funktionen är E-godkänd monteras extraljusen ofta tätt ihop för att ge bästa möjliga helljusbild – men då uppfylls inte reglerna för positions-/varselljus.

ECE- märkning beskriver användningsområdet

ECE-märkningen talar om vilken typ av belysningsfunktion en produkt är godkänd för. ECE-reglementena används gemensamt inom EU/UNECE och säkerställer likvärdiga regler. En E-märkt lampa är bara godkänd för den funktion den testats för – t.ex. får ett E-märkt sidomarkeringsljus inte användas som främre positionsljus. För ett främre positionsljus krävs märkning enligt ECE R7, för helljus ECE R112, osv.

E-märket (en cirkel med ”E” och siffra) och funktionsmärkningen enligt ECE ska vara synliga på produkten. Lista med några vanliga ECE-märkningar: 

  • R112 – Helljus (extraljus/”driving beam”)
  • R7 – Positionsljus (fram/bak) / sidoljus
  • R87 – Varselljus (DRL)
  • R19 – Främre dimljus
  • R10 – EMC (elektromagnetisk kompatibilitet) – krävs för elektroniska LED-armaturer
  • R23 – Backljus
  • R38 – Bakre dimljus
  • R6 – Blinkers/riktning
  • R3 – Reflexanordningar
  • R4 – Belysning av registreringsskylt
  • R91 – Sidomarkeringsljus (vanligt på större/tyngre fordon)

EMC- märkning för radiostörning

EMC är den märkning som berättar om produktens elektromagnetiska kompabilitet. Vissa LED-produkter (speciellt tidiga versioner) kan i vissa fall generera viss störning som på olika sätt kan påverka fordonets elektriska utrustning negativt - såsom störningar i radiosändningen - som kan uppfattas som störande. Genom att handla en EMC-märkt LED-ramp kan du vara säker på att rampen är testad och kontrollerad i hur mycket elektromagnetisk strålning den avger, men även åt andra hållet - hur skyddad den är mot elektromagnetisk strålning utifrån. 

Genom att handla ett extraljus, LED-ramp eller annan typ av belysning som har märkningen ECE R10 kan du vara säker på att den inte kommer påverka fordonets elektronik. 

Enkel shopping

Hos oss betalar du tryggt och enkelt med Walley, Swish, banköverföring och de vanligaste konto- och kreditkorten. Vi levererar även till företag med Walley-faktura. Välj mellan hemleverans, leverans till postombud eller leverans till arbetsplatsen!

Snabb leverans 1-2 dagar

Lagerförda produkter levereras normalt inom 1-2 arbetsdagar. Vi handlägger ordrar löpande och beställningar lagda före kl. 13 skickas normalt samma dag. Vid mycket hög belastning kan leverans ta någon dag extra.

Tryggt & säkert köp

Vi vill att du som kund ska vara 100% nöjd med ditt köp. Därför erbjuder vi långt öppet köp med fri retur! Det ger dig ett tryggt och säkert köp.

Valostore

EXPERTEN PÅ PORTABELT LJUS

Belysning och kringutrustning utvecklas ständigt - så även vårt sortiment. Hos Valostore hittar du alltid marknadens effektivaste hand- och pannbelysning samt den bästa kringutrustningen. Vi har ett eget ljuslaboratorium som uppger det verkliga ljusflödet (ljusstyrkan) på belysningen. Välkommen till Valostore’s nätbutik!

VALOSTORE ERBJUDER

  • Branschens bästa varumärken
  • “Nöjd Kund” -garanti
  • Kostnadsfri retur inom 30 dagar
  • Säkra betalningsalternativ
  • Snabb leverans
  • Förmånliga fraktpriser
  • Fri frakt när ordervärde överstiger 1299 kr
  • Obs! "DHL - Hämta hos ombud eller i paketbox"

VALOSTORE BUTIK

Vår fysiska butik ligger i Stockholm. Här finns massvis av produkter att se och klämma på. Välkommen till oss och vår butik!

Läs mer

VALOSTORE

Handshake Sweden AB
Fryksdalsbacken 38, 12343 Farsta

Org. nr: 556974-8238

BLI VALOSTORE INSIDER

Få info om produktnyheter, exklusiva erbjudanden och tävlingar! Nyhetsbrev skickas högst varannan vecka. Du kan avsäga dig tjänsten när du vill.

payment and delivery methods